KinaNørderne

67 - Dagbog fra Folkemødet 2026

Casper Wichmann & Mads Vesterager Nielsen

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 31:46

16-06-2026:

KinaNørderne har været en tur på Folkemødet!

Vi har lavet en lille dagbog fra vores dage på Bornholm.

Hør om de paneler vi deltog i, hvor meget Kina fyldte i årets program (eller måske ikke fyldte), vores tanker omkring Kina, Danmark og EU samt meget andet.

KinaNørderne af Sinolytica
Følg os her:
Substack | Webpage | FB | Twitter | LinkedIn | Instagram

Onsdag d. 10/6 - Ankomst

SPEAKER_02

Det er på 100. Min er Klassing. Det er. Så det er mere. Hvis jeg skulle være tvær at være overskæften på det her afstigt. Vi er tæt på hold. Vi skal nemlig være med på folkemødet i Aarhus, hvor vi skal deltage i nogle penge debatter og netværk. Selvfølgelig tale med Kina. Tale om Kinder. Men rigtig mange mennesker. Jeg ankom i dag, du ankom jo. I går før mig. Og du valgt en alternativ vej til på hold.

SPEAKER_00

Det gjorde jeg, nu har jeg også både cyklet og kørt motorcyklet meget rundt ud i Kinder over de sidste 12-13 år i virkeligheden. Og jeg har ikke drømt om at tage på lidt fler eventyr her i Europa også i Danmark. Så jeg valgte simpelthen at cykle fra Møg og så over til færden over og så også cyklet fra røde op til haling. Hvordan var det for? Det var sindssygt fedt. Jeg har mødt nogle danskere, der er også skuld over på folkemet, så jeg cyklet sammen med dem. Og jeg har fået lejlighed til at cykle og reflekterer over en masse af det ting, vi skal snakke om her på folket. Det også Kasper. Jeg skal jo være med til en panel debat med Lemid Industriforeningen, hvor lykkæs og også Anders afner fra konkreten og tænkten Europa, ja de er med. Og der er der udkommet en lidt interessant rapport her for nylig, der taler omkring det kinesiske statssubsidier. Det er formentlig også noget, vi kommer til at snakke om i morgen fraguld.

SPEAKER_02

Ja, de har jo kigget også på Kines industripolitik. Og ligesom konkluderet, at danske industri og danske stykkerpositioner er slukkt. De kigger jo mest på, hvis man følger også på LinkedIn, så ved man også godt, hvad vores holdning af til det, hvorfor rapportens konklusion i hvert fald nogens konklusioner af farlige bøsener i dag også lavet en artikel på baggrund om den, hvor de konkluderer, at Danmark er slukket billigt. Eller Danmark slipper billigt undskyld, hvor de konkluderer, at Danmark slipper billigt. Og det mener jeg jo af en farlig konklusion, fordi det er jo ikke slut nu et billigt, fordi den så kun kigger frem til 2024. Så den rapport kigger så overhovedet ikke på den 15.500-plan. Og hvad Kina kommer til at gøre 50 år frem. Og apropos på Lennets Indriforening og life sciences. Og alle de her ting, farmindustri i midt industrien, da ved vi jo, at Kina sat så bænhår på det. Så om fem 10 år, det er jo der, vi skal være bange. Det er jo der, vi er nødt til at sætte ind på vores konkurrence evne. Konkurrencek, som vi har en minister for. Det ved lyder godt, hvad min holdning er til det. Så man jo sige, at det er jo en relevant baggrund, vi er for netop og tale om. Hvor det kina, der kommer og preset med Kina Jok 2.0, som vi også talt om for nogle afsnitt i siden.

SPEAKER_00

Og jeg synes, det var spændende at læse den rapport her i morges. Altså jeg så i shætter fra ikke år til i dag. Sæt med sandvig. Og så stod jeg op, så tændte jeg et lille bål, så laver jeg kop kaffe, som man jo gør. Så man jo gør. Når man er på tur, også og skal over at deltage i penetern på folk. Og så satte jeg mig til at læse den her rapport. Og jeg synes jo, jeg synes, det var virkelig spændende at se den kortlægning af subsidier. Der er.

SPEAKER_02

Det er jo ikke også noget en stor rapport, eller ikke stor, men en ny rapport fra USD også, der har fokus på også. At Kina ikke er overraskende, at der er rigtig mange statssubsidier, og som vi også talt om i afsnit omkring Kina 2.0 EU. Så er det noget penge i fokus på. Så der kommer til at være industri, at der også får hjælpaten. Og det er jo et sådan et hele Kines system er sat op. Man skal forstå statssubsidier, filmersplaner, prioriteter, hvordan de lokal regeringerne før de prioriteter ud, eller nogle gange ikke gør, så bliver det rettet ind. Det er jo der, hvor vi er sat i verden. Kan man sige, at vi er lyser. Ford det er Danmark nødt til at forstå, hvad det er, vi er op imod og forstå præcis, hvad er det, at Kina gør godt. Hvordan er det Kina preser også på vores konkurrence?

SPEAKER_00

Hvordan skal forskellige virksomheder, forskellige industrier, forberede sig? Hvor kan man samarbejde? Hvor samarbejder med? Hvor er der muligheder også for, at kinesiske produkter kan give måske nogle bedre løsninger faktisk til Europa. Hvor er det, at vi skal styrke vores oppositioner på teknologi inden for industriger osv. Og det er derfor, jeg synes, at det var spændende at læse omkring de her subsidier og hvordan de havde mætt dem i den rapport fra Rokudfonden. Men jeg synes også, at det er risikabelt. Det er et risikabelt skønt i hvert fald at sige, at vi slipper faktisk, som man siger ud i fremtiden, fordi hvis man kigger i den 5.5. Som du også nævnte, Kasper. Det er mere det lys, vi skal have på. Hvad er prioriteterne, der kommer fra Beijing, og hvad skal vi have prioriteter fra europæiske side.

SPEAKER_02

Og som vi også talt om, det er at forstå, hvad det er for nogle teknologier, som Kina sat sig på. Hvad er det for nogle teknologier, vi skal sætte på over Kina. Og er der nogle teknologi, hvor det ikke giver neming og konkurrer på, fordi Kina bare så stærkt. Og vi kan se, at hvis vi skal vinde det kapløb, så kan vi risikere at knække halsen. Ik fordi jeg på nogen måde vil sammenligne med våbenkapløbet mellem under den koldt krig mellem USA, og selvfølgelig hele Venet og Sovjetunionen, det knækker jo halsen på Sovjetunion, fordi de ikke kunne følge med. Så selvfølgelig var der mange andre ting også. Men hvis vi fx på grøn teknologi, altså vil give mening at sige, at vi skal konkurrere med kinesiske solcierer og kinesiske vindødler. Måske måske ikke, men vi skal jo tænke over, hvad bliver omkostning af det i stedet for nogle andre teknologier, hvor vi skal sige. Den har ikke vundet. I hvert på en kort bane. Så er vi nødt til at købe kineske produkter for at få relativt billige strøm, som vi er jo afhængig af os i vores industri, især hvis vi skal sætte på kunst intelligens, som Kina og USA også er førende inden for, som bare kræver rigtig meget strøm. Og så godt være, at der er bagdøre af alt muligt, men så må vi finde de bagdøger, og se, om vi kan lukke dem. Det er jo de svær valg, vi skal træffe. Og da ser at os som i Europa, men som vi også to som simtare gerne vil hjælpe folk med at træfte valg på et mere oplyst og bedre grundlag. Og det er jo så også det, at det er folkemød også kommer til at handle om. Vi har to paneldebatter, vi skal deltage i med Lemans Industriforeningen, som du ser. Og så gag unge for et grønt erhvervsliv, som er på Green Power Danmark scene. Så det kan man selvfølgelig til, at handler om den grønne omstilling og Kines sæsning af der. Desværre, kan man sige, at begge arrangement har lagt præcis lige om i anden. Det var ikke tilfældet først. Det er jo god, ved vi er en duer, så vi kan deles. Og så vi spiller sam. Med to relevante, kan man sige emner. Men det er jo ikke fordi Kina fylder rigtig meget. Der er nogen debatter, men det handler også meget om geopolitik i Kina i forhold til USA og alle de ting af Kina i ny verden sorden. Og det er selvfølgelig også vigtigt, men vi må se om et år, to år, om kineske industripolitik fylder mere på folkemødet, eller om vi bare tænker, om vi slipper billigt til det skal fokus på.

SPEAKER_00

Nej, lige præcis. Altså Kasper, nu sagde det i det her med den kolde krig. Og jeg synes en vigtig faktor i konkurrencen mellem vesten og Sovjetunionen, det var selvfølgelig også Nixons Visit to China, ikke også i 92. Fordi at hvis man bare kigger i store blokke, store lande, så var den diplomatiske gampit, jo også for at få Kina vand mod Sovjetunionen på det tidspunkt. Og jeg nævner det fordi, at vi står jo i en meget interessant tid i dag, hvor Rusland er finlig i hvert fald modstand af, men at Europa skal finde sig til rette mellem Kina og USA. Og det er derfor, jeg siger det her med, at der kommer til at være samarbejde og partnerskaber, måske med begge retninger, og så også områder, hvor vi skal finde vores egne ben at stå på. Og hvad de prioriteter så kommer til at være. Det er jo det, vi også germe med til at informe her.

SPEAKER_02

Så det bliver tre spændende dage på folkemet. Nu er vi her onsdag den 10. Det starter i morgentordag, så vi har lige en lille dag. Vi har blandt andet været på Harmås i dag og lige nyde udsigt. Og så i morgen så går det så for alt hvor løs. Og så har vi lige freddag, hvor vi skal rundt og netværke og snakke med nogle folk og se nogle andre kænke ting, og så tager vi hjem igen i lørdag. Og som en lille bonusinfo til lyderne. Så sidst vi to var på folkemøde, også med Sinoysiker, det var for fire år siden, og jeg stadig var på Københavns Universitet. Og vi havde en panel debat sammen med politikken, hvor vi også satte fokus på Kina. Og dengang gik vi og talte om, at vi burde lave en podcast i Nysik. Danmark skulle lave det. Nu sidder vi her fire år senere på folkemødet i igen. Hvor anden gang har en podcast, og der er ikke mere ikke kommet nogen afsnit. Bare af sinolyske og folkemød, der er noget historik. Det er fedt at være tilbage her igen. Så det her blev så da et i vores lille dagbog for folkemet. Vi har gjort med Kina, så nu prøver vi igen med simulysiker på tur.

SPEAKER_00

Altså, skal vi prøve at interview nogen ud på folkemødet? Eller hvad? Er det noget, som lytterne kan sig frem til?

SPEAKER_02

Men vi er jo aldrig helt, hvad der sker. Det kan jeg, at vi kan få nogen i tale og stille nogle spørgsmål. Vi har jo ikke rigtig planlagt måde som, så det bliver sådan lidt gøbli. Men det har jo mange relevante folk, og så se folkemøde byder. Vi må se, hvad konklusion bliver, dervel til hinanden på lørt på et eller andet spundet.

Fredag d. 12/6 - Reflektioner over paneler

SPEAKER_02

Det er blevet fredag. Vi sidder her nede ved ikke Alinget Havn, men lidt væk fra Alging Havn. Kigger ud over vandet Søde på en lille bænk, og jeg tager på. Vi fik jo ikke noget opta i går, hvor vi havde vores planer. Jeg var nok at se. Jeg havde jo mere spændende paneler. Det var jo med i Lemans Industriforen. Kampen om var det fremtiden eller noget i den stærkt. Det er ganslet kamp.

SPEAKER_00

Kina, EU af USA. Hvordan gik det? Det gik rigtig fint. Altså. Det var kanon, synes jeg.

SPEAKER_02

Præmisen var ligesom i oprindeligt præmis. Jeg fik indtryk af nu kommer jeg jo lidt senere, fordi jeg havde mit eget panel oven i. At I skulle forsvare, hvorfor jeres land i gå sådan vand af land af kontinent. Så du skulle lige sige, hvorfor vinder Kina. Og der var sådan nogle af hovedpunkter i hvert fald med Kina. His du kan rise lidt.

SPEAKER_00

Vi skulle jo fokusere på life science, biotek og nemtustrien generelt, men sige. Det vandrede ud og blive til generel konkurrence af de forskellige repræsentanter af områder. Så det bredere set. Men jeg lagde ud, og sagde egentlig, at Kina er jo ikke der, hvor det er lidt ledende inden for længere i dag. Det er lige præcis. Men man investerer i virkeligheden i rammærkårene for at få en ledende position i level industrin globalt i virkeligheden i fremtiden. Altså allerede nu er Kina jo langt fremme. 30 procent af verdens high-impact journals, altså forskningsartikler. De kommer fra Kina i dag. 30% af talentet i de unge talenter, kan man sige. I lifescen kommer også fra Kina. Og på den måde, så er der altså nogle rammesættende faktorer, hvor Kina sætter sig meget tum på. Og det ved, at de også går i industrien her, vi også snakket med folk i industrien om. Og så det, jeg sagde, det er inden for de næste fem år, der begynder vi at se endnu flere behandling og endnu mere medicin. Også i Europa, men også ude i verden, der er allerede nu, at man ser franchise og samarbejder faktisk mellem kinesiske virksomheder og vestlige virksomhed. Og inden for de næste 10 til 15 år, der kommer de kinesiske virksomheder for alt ud på verden set.

SPEAKER_02

Og det kommer også til at konkurrere med vores danske fave virksomheder, så bl.et normal nordisk. Bare for at nævne få. Jeg havde jo et panel lige overvende dit klokken. Det handlede jo om klima, som vi jo sagt for lidt siden i fart i forhold til lidt med for et par dag siden, da vi optog. Det handler jo om sådan en grønne omstilling, af Kina kommer bullerne. Det handler om afhængighed og forsyningen. Jeg tror også, min konklusion var, at vi er nødt til at vide med om, hvad Kina laver og fokus på industripolitik. Det går jo igen, kan man sige, at ret mange gange. Men også sammenlig bare med rustig gas, bliver vi forhængig, hvor jeg sagde. Kinesiske solvare Vindmøller, det er jo ikke på samme måde som gas. A Kina kan lukke for hanen på vinmølge. Når jeg har købt din solpanel, så har du købt det. Så er det jo bare selv, og så har vi jo den her diskussion omkring sikkerhed og kan de slukke for det. Hå man kan sige, hvis der er bagdøje, er vi så ikke kloge nok i Europa og Danmark til at finde dem. A kineserne virkelig så dygtige, at de ville lave en bagdør, vi aldrig vil kunne finde. Det vil jeg så nok stille spørgsmål. Når nogle af vores lytter, der ved med om det. Så skrive lid til, så vi kan få jer ind omkring den problematik. Hvor jeg også ser også lidt med sådan, at vi er allerede afhængig af Kina, og det hedder Sjængt jarder, som vi skal bruge til at lave grønt omstilling. Står for 90 procent af forbejt nem. Hvor en af panisterne er, som er politiker, så sidder i byrådet på navn for det konservative. Han skal jo ikke skyde til vores nyde spår. Ft. Jeg snakke. Der er lidt bilderfatser.

SPEAKER_00

Vi så på en blængt. Det er jo lige. Det er jo en fantastisk udsigt her ud over havet. Der er klipper simpelthen. Der er folk, der bære. Der måde, vi kan ikke udlæge mig selv. Mega dejligt. Og det er jo blevet vildt godt værd. Det må sige, at jeg er sygt heldig med der.

SPEAKER_02

De har jo regn, og det er kun skal være 15.16 grader varmt. Det er det ikke. Det er, at vi var heldig. Det er sikker så meget. Og sjovt og t-shirt. Så virkelig køle om natten, men sådan er Danmark jo om. For lige vælger tilbage til det her penel. Kasper øl så var med i panelet også. Han nævner jo blandt andet også, altså Grønland, som et sted, hvor der er mange resurser. Men problemet er jo bare, at det er sygt svært at få de resurser ud, altså udvende, og så igen forbejdning af noget, der er dyrt og tager tid. Og så bare at blive fri, som vi også har talt om før. A kineserne. Det er helt. Og blive fri af kineserne sådan på det sjældent jørter, det kommer bare til at tage lang tid. Og så er det også den der, vi skal jo gerne den grønt omstærstilling. Og selvfølgelig, men skal vi være selvfølgelig på grøn energi. Kan vi konkurrere med kineserne, eller giver det bedre mening at bruge de penge, det vil så vil det kunne koste. For det bliver dort, hvis vi skal have egen produktion i Europa, helt uden Kina. Det er jo den debat, som vi skal have. Det er også en af mine poænger, som vi også snakker om, at vi står i EU i Danmark over for en svær debat omkring, hvad det er for nogle teknologier, vi skal sat på, og hvorfor hvilket giver det mening. Og hvor vi på en kård dagen måske skal sige, at måske skal vi bare have kinesiske venvå og sige, at den har lige vundet. Eller så må vi sige, at så kan det godt være, vi skal konkurrere med kineserne på det punkt. Men hvad kommer det så til at koste.

SPEAKER_00

Det er jo sådan noget. Det er jo mange af de samme ting, vi også snakker over i vores panel. Fordi det er netop det her, at det ander lidt ved af vores prioriteter og de områder, som vi gerne i Europa vil være rigtig gode på i fremtiden. Når vi ved det, så ved vi egentlig også godt, hvor hvordan vi kan samarbejde med kina. Og hvilke kinesiske virksomheder osv. Og hvor vi konkurrerer, hvor vi skal lukke af også. Det er jo ligesom en diskussion, vi skal have i dag. Og så til tidstil bliver jeg spurgt, hvad jeg vil live af anbefalinger til Europa. Det var lidt sjovt, at lykkøfri som blev spurgt, hvorfor Europa vinder. Og så stærder du med at sige. Europa vinder, fordi vi har faktisk fodbold med tilver. Færder i fuldbold og lidt af det. Det er så fandt. Det er bare så sjovt man. Det var mega fedt. Men mine anbefalinger. Først og fremmest, så sagde jeg, at det vil jeg ikke overraskede over, men at jeg synes viden af Kina, det er for lavet. Og som den anden ting, det er også noget, vi har snakket om tidligere. Hvæden virksomhedsleder eller en beslutningssager, så bliver man simpelthen tage til Kine. Tag ud og se, hvad der sker i den industri, du arbejder inden for finde ud af, hvad det er for nogle konkurrter, der også er på det området. Og så til sidst så sagde jeg. For at bare for vores statsminister. Så har vi haft kvæ. Det er forsvarsområdet. Men jeg ser gerne, at vi får et invester, investerer og invester i simpelthen. Virksomheden konkurrence af. Det behøver ikke være give subsidier direkte til virksomheden. Det kan også være forskning, at vi opbygger økosystemer, som vi også snakker meget om rigtig god til at opbygge i forskellige dele af Kina omkring forskellige industrier. Det skal vi også kigge på i Europa. Og det er nogle af de ting, som man kan investeret.

SPEAKER_02

Det var også samme konklusion, jeg nå på mit panel, at vi skal vide om Kines industripolitik for at vide, hvor vi skal sætte ind. Det var vores panel. Og så brugte vi jo så dagen der efter på et netværk med rigtig mange gode mennesker, vi kender og støtte ind i folk også i Frankrig, at jeg kan færk så. Så det var jo også altså godt. Og det er også det et dan i dag kommer til at gå på. Og så går du i morgen mod. Men der kan vi lige snakke og lige gøre status på folkemøde. Hvor meget hvor lidt Kine har følt.

Lørdag d. 13/6 - Opsamling og afsked

SPEAKER_01

Jeg blede lade den 13. juni. Sidste dag vores folkemød så småt må.

SPEAKER_00

Det har jo luet regn, og det har bare været så hver dag i går af. Det er godt nær. Der er komme begyndt af. Det er jo ikke det værts. Det har vi. Og så lige prøve se vi den her. Vi sidder jo på en. En vej lige ned til politikens til. Og der er simpelthen voldvakken. Råbrød herover med blomster på. En køble fiske særler. Ja lige overført, så hvis vi hører en lidt brumme. Så går det sådan. Og vi har fundet en her fået guld hus i Alling.

SPEAKER_02

Så jeg kan afstet lidt og optage jo mag. Vi skal jo ned og høre et kæmpanel, som ikke holder sammen med Andreas Forsky Fis. Og Nespær Pulsen, som er usældlig lekter i amerikanskud på syddansk, så jeg ikke så meget fejl. Og så er jeg et sagslev, så vi har med i podklaren. Så taler om Rand, Kina og USA. Spændt.

SPEAKER_00

Det vil vi jo altid gærligt.

SPEAKER_02

Dager lige til. Der har været nogle kine arrangementer i dag. Der er ikke mange. Og nogle af dem startet lidt fra tidligt til, hvad vi kunne prior til at komme op til i morges, i forhold til vi både ude i sandvide, og lige ved skal gå den 20-30 minutter inden for at komme ind. Og når man kommer lidt sent i ting så. Jeg tror konklusioner også, når vi har talt med folk, også forskere, der kommer sådan en dag selv blandt andet og sige, at det er jo ikke fordi Kina fylder super meget på programmer. Nej. Det kan man ikke sige. Konkurrence, som vi også tale om, det fylder så derigennem, der selvfølgelig også noget Kina og EU, men det er jo ikke fordi det er sådan. A Kina der er sådan det helt store fokus.

SPEAKER_00

Nej, det er det ikke. Og altså, der er jo masser af. Hvad kan man sige, der er masser af emner her omkring geopolitik også, hvor i kina vil jeg vil være åbenlyse. Det er jo glad for, at vi også læring og har snakket med vores panel her, som vi har deltaget i. Men altså selv, når vi snakker med andre forskere fra universiteterne, eller folk, der beskæfter sig med international politik i agent og geopolitik. Så siger jeg ser også, det synes jeg for kine jer.

SPEAKER_02

Det er jo egentlig sjovt, og så har jeg været kræftigt nedpræset i første gang. Jeg var på folket og der handler meget sammen om af i, at det burde jo fylde mere i forhold til, men det er jo meget symptomisk for, som vi også her vidensniveauet i det her land, at man ikke er bevidst om den der blinde vængt, men vi ved faktisk ikke nok om, hvordan er Kina laver. Og det er jo derfor, vi måske set næste år, om der så kommer noget der, fordi det kommer. Der burde være den 15.5-plan. Hvad betyder det for dansk konkurrence og dansk konkurrence over Kina. Nu har der selvfølgelig været lidt med EU, men det er jo ikke fordi, der har været decideret Kina eksperter, der er stedet fra Danmark og sådan en del af de her penge omkring. Hvordan stiller vi op i EU?

SPEAKER_00

Men vi hørt jo også, at Anders Frasmus har noget til en af hans debatter han sagt, at det måske skal vi ud og kigge på, at vælge vinder og tingler i EU, lige som vi snakker om, og har snakket om i podcast omkring industripolitik. Det er jo ret interessant. Og også en af de ting folket kant lige som ikke. Det er jo ligesom H kan man sige, taking stock. Og noget, jeg også synes har været fedt. A mange af dem, vi har snakket med fra forskellige tænk og organisationer og sådan noget virksomheder. De er. Altså åbne for samarbejde. Og det synes jeg også vid om det godt være lige nu, at der ikke er de aktiviteter. Men jeg kan godt mærke, at der er sådan en bevidsthed om, at vi skal have en idé om, hvad der sker ud i Kina. Hvad Kina så kan man sige udvikling og opstillningen betyder for det her.

SPEAKER_02

Det er jo første skridt i at finde ud af, hvad det er, vi skal være Kina gøre, hvor vores muligheder så begynder at lave en strategi, så vi ved, hvad retning af det, vi skal hen imod. Og det er fremlå sådan lidt blinde. Det kan jo også se. Med EU lige nu sådan. Det er jo ikke fordi, der er sådan. Sådan håndterer vi handspolitisk over for Kina. Det bliver sådan et snakker om, at man skal tage klare Kaldes magt fra hinanden. Det er jo noget, vi også har talt med nogle af de andre er kina eksperter, vi også kender, at lederskabet af EU er måske ikke det bedste. Altså i den situation, vi står overfor. Hvorfor? I forhold til USA von der Lage og Karakes, at det er måske ikke er dem, der er de bedste til at sætte den retning.

SPEAKER_00

Men det er jo også et problem, hvis man begynder sig at snakke om at svække magten hos EU. Lige præcis hos lider som Kærer. Fordi lik it or not, så kan man sige, at hun har også lagt den stærk linje, af også. Som jeg ser det, så er det sådan den første eksperimenter i forhold til, hvordan er det egentlig, vi skal kunne tage det her og omstille vores industri. Jeg tror bare ikke, at det er, hvad kan man sige konduktivt for en eller anden form for samarbejde med Kinafram rækker, at man kalder af kinesiske virksomheder for en kanser i det. Det bliver lidt skelt klok.

SPEAKER_02

Det godt være ikke mere, men det er jo sådan, det bliver tolket. Jeg skal altid tænke på, hvordan modtaler op falder i pludskær på grund af grundstænden ikke kommunikation. Jeg tror også for Danmark, når vi har en minister for konkurrencek underhvervsministeret, at det er ikke kun er Udningsminister, der skal begynde at ansætte folk med kina kompetencer. Jeg tror også, der har brug for nogen derinde, der kan sidde og læse policydokumenter på kinesisk, og egentlig lave en god analyse af. Hvad betyder det her i samarbejde med nogen, der kommer fra en statskundskabs baggrund og andre ting, så vi også tit plæder for. Det er værdisciplinær og tværfagligt. Det er faktisk det, der er brug for. Det er bare sætte ind fra statskundskab til. Du kan jo ikke læse policidokumenterne, du kan køre det igennem en tillen, af i oversættelser ja. Men hvis du ikke er vant til at læse kinesiske tegn og ved, hvorfor er det, at jeg bruger de her specifikke to fire ting. Og det er der altid grund til officielt polisdokumenter. Og så vil jeg også også sige til uddannelne. Det er jo også der, hvor man skal begynde at sætte ind til uddannelse, at vi skal begynde at øve, at studerende i specifikt at læse policydokumenter. Det ved jeg godt, der allerede er, men det kræver så også, at du har nogle helt specifikke, hvis du kommer ud med det på dit C, jeg siger. Jeg har faktisk haft et fag, hvor vi specifikt bare sad og nøret policydokumenter, hardcore policy-dokumenter på kæsk. Og det er faktisk ret god til at analyse. Så selvfølgelig noget, man kan lave som selv studiet, men jeg synes, jo mere, vi kan styrke vores studieretning af mere i Kina.

SPEAKER_00

Men så også det er koblet med praktisk erfaring. Det er helt unikt. Det er jo noget af det, som vi kan fra Kina Studie. Erfaring lærer om konteksten i som du ser politik, plåsy, samfund, kultur, sprog af de her de områder, hvor man så kan komme ud i kider og se, hvordan det udvikler sig over tid, og så måske komme tilbage, som du siger. Og den af. Det er jo der, hvor det bliver svært, hvis man som lærm så begynder at læse. Ok, hvor meget af de her plænger skal vi table fuldstændigt bogstavligt. Der, hvor policy og også bare dokumenter fra partiet, det er meget sådan bagt. Hvor meget skal man så ligge i det? Og hvordan skal man læse det? Det er jo de ting, som man kommer ind på med en kina studie baggrund.

SPEAKER_02

Det er jo selvfølgelig også, at nu taler vi meget om kineskord, men det er også et ansvar for universitetet og strække en uddannelse sammen, som er moderne og nutid. I forhold til, hvad det er for nogle problemskænker, vi står over for Kik, så er der måske ikke minder, så vi skal bruge for meget tid på. Så er det måske at have sådan meget hardcore politisk linje, og så er jo også noget, vi snakker med folk om. Jeg få lavet nogle reformer, der gør, at det er nemt at samarbejde så statskundskaber også kan få noget kividen og noget sprog, de kan tage med så omvendt, og man får nogle flere fag på politistudet, så ikke på studio, der kan gave hinanden. Og vi står for nogle udfordring, og det der med bare at spare på Kina studieterne, det er jo helt klart den forkerte retning helt klart.

SPEAKER_00

Jeg har jo altid sagt, at man burde tænke ligesom, Kina kompetence ogdannelserne meget mere holistisk, og også samarbejde mellem de forskellige universiteter. Så siger jeg, fordi nu har jeg selv gået på SDC, jeg synes, det var totalt ide en kina studiebaggrund, fordi det er netop gav den der meget handson, praktisk erfaring. Og lang tid ude i Kina. Og så under en rigtig god ramme, som ligger inden for de danske universiteter også. Og meget. Det har jeg også sagt tidligere, men det er fuldstændig unikt i en europsk kontekst.

SPEAKER_02

Men det må vi se, om vi kan jo. Det gør vi i forvejen prøv at slå et slag for at forhåbentlig er lidt mere Kina på folkemødet. Næste år de er kommet over for selv og nogle af de andre gode kine eksperter, vi har i Danmark og så mere i spill her ud.

SPEAKER_00

Og kasper, nu må vi jo se, om vi bliver inviteret af.

SPEAKER_02

Det kan vi jo håbe på. Nu må vi se, om vi skal lave en spølle igen om et år. Vi er på vej hjem fra folkemødet. Så vi håber, I have nyt den her lille dagbog fra folkemødet. Tænk går hurtigt her ud. Der var selvfølgelig også ældre årsten havde vi jo travlt med panel og alt, så vi ikke nået at optage. Men ja vi håber i hvert fald at få en lille indsigt. Så vi kan måske lige gå op der år ved folkemet, at der nogen, der sådan øfer og sådan, at det er blevet for eliten og sådan. Det er folk, der ikke har været her. For du går rundt, når du tager færden her, det er altså helt almindelige mennesker, du ser. Det er altså ikke. Jeg ved godt, der er små lommer på folkemet, hvor der er lukket fester. Og på Gud Pider er der en fest, hvor eliten kommer. Men sådan er det jo bare generelt i samfundet. Der vil jo altid være lukket fester. Og så er der en fest over på campingsten, hvor alle de unge fester, at på den måde er det ikke fordi, at det hele i en stor fest, og vi alle er glade og lige. Sådan er samfundet jo ikke. Men du har virkelig gode muligheder for at få en dialog af selfie med magthaverne og branchener. Så på den måde synes jeg, at kritikken er sgu lidt ved siden af i forhold til det for eliten.

SPEAKER_00

Det er det altså ikke. Det synes jeg også. Samtidig så synes jeg bare, at det er vildt fedt, at vi kan have sådan et møde i Danmark. Og nu ligger det her. Det kunne være ligget andre steder også. Det giver god mening. Det ligger her ud.

SPEAKER_02

Jeg synes, det fedt. Man kommer lidt ud af sammen, så vi alle sammen på bont hold. Vi alle sam på Færkolin igen. Så da vi gik i 5. eller svende klar.

SPEAKER_00

Vi snakkede med en USA-ekspert i går, som også er fuldstændig tænke på ting, hvis man havde det i USA. Du kan over at se mig green og sidder over på en fligden. Og selvfølgelig med sig. Det er jo det fedt af, at man kan gå rundt og så se top politikere. Fold fra erhvervslivet, som du også nævnt. Vi har jo støtt ind i masser af gode folk, som vi har haft. Snakke med. Og det behøver altså heller ikke at være så dyrt.

SPEAKER_02

Nu skal jeg jo passe på, hvad jeg siger. Fordi jeg ikke studerende længere. Men en busbillet med færden koster omkring 300 kr. så er 600 år, og så kan du bruge ret relativt billigt i talt.

SPEAKER_00

Nu smidder jeg bare af cykelløsningen på både, som jeg har gjort. Og jeg mødte jo nogle af de der, jeg mødte jo tre cykel på vej herover ikke. Og de har bruget op på en campingplads. Meget tæt på afling faktisk. Det er også rigtig billigt.

SPEAKER_02

Det er muligt. Det er muligt at gøre det. Selvfølgelig er det dyr at røde rundt, men du kan også, så kan du selv lave mad i eller sted. Hvis du ikke kider 120 kroner på en børger eller noget andet sådan. Det er så. Jeg har lavet kaffe over bålder ikke. Så det kan altså godt lade sig at gøre. Hvis man sidder ud og tænker, det er ikke for meget, sådan. Der er også noget fedt, ved at være og være en del af det. Selvfølgelig er fedt at være en del af panelet, men der er mange fædling.

SPEAKER_00

Og så også, at der sker så mange. Paneler. Et af de paneler, som jeg gerne ville se, som det svær ikke fik se. Det var Mette Frederiks og Afro Rasmus. Jeg havde 45 minutter, hvor de diskuterede internationalt eller udrigspolitik.

SPEAKER_02

Det må jeg gerne finde, det er jo ikke to, der ikke både så særligt meget om Kina på nog. Så kan jeg sidde og stille et udfordrende spørgsmål. Det vil jeg sige, at det har jeg øvrigt gjort i en anden kontekst af TV2, og jeg går med på klingen, når der kom til Kinder. Det var hun ikke super begejstet for. Så var der også nogle af TV2, og sagde det, nu skal vi det.

SPEAKER_00

Så det kunne man måske have gjort det, hvis man har fået lov. Men det fedde er bare, at den type arrangement, hvis der havde været et eller andet sted i Danmark. Så andet værd besøgt ikke også. Og her kan du få den type arrangement af det på tre dag.

SPEAKER_02

Men jeg var eksponeret for ret mange spændende ting, og så bare rendt. Så det er en anden fælling herfra. Vi må se om vi er næste år.

SPEAKER_00

Og så kan man jo også lige få en buffet ned fra røder lige.

SPEAKER_02

Det fik vi lidt første aften. Vi var smart af. Det overstået. Pigt rølig. Og så langsom, så falder lige andet. Men tusind tak fordi Ide med. Vi håber, at I have nyt de her få indsigter fra folk. Det nødt at lave nogen intervuse. Men det kommer til næsten må. Det kan selvfølgelig også, at du får folk, og tale, og man kan vandet. Jeg har meget ufland og morg. Så alt med Kandrig, jeg selvfølgelig også for.